QALBUN SALIM
Permulaan bagi jiwa seorang sufi apabila mereka senantiasa
cinta kepada kefakiran dan tidak suka kepada kemuliaan diri. Mereka lebih suka
dipandang hina daripada dipandang mulia, suka kepada celaan daripada pujian.
Memakai pakaian cinta, kerendahan diri, menjauhi dunia, tidak suka diperhati
dan dikenali, menjauhkan diri dari segala ketamakan dan dari segala perkara
yang tidak membawa kedekatan dirinya kepada Allah. Itulah pakaian dalaman bagi
seorang sufi.
Justeru itu apa jua perkara yang membuatkan dirinya dilihat
mulia baik dari aspek pakaian, amalan atau kebaikan akan cuba dijauhinya sedaya
yang mampu. Mereka adalah orang yang tidak mahu diketahui malah mereka akan
cuba sebaiknya menyembunyikan segala aspek kebaikan yang boleh membawa orang lain
untuk melihat kemuliaan dirinya. Inilah jiwa mereka.
Didiklah diri kita untuk sentiasa memandang kehinaan diri
di sisi Allah. Adapun luaran kita, sesuaikanlah mengikut suasana, keadaan
ataupun adab majlis agar ianya membawa kebaikan dan salaman kepada masyarakat.
Namun, usul bagi batin kita tetap sama iaitu sentiasa berada di dalam perasaan
kefakiran, kehinaan dan tiada merasa apa-apa kemuliaan diri. Tiada salah untuk
memakai apa sahaja pakaian luaran yang mengikut syariat, tetapi ianya menjadi satu
kesalahan apabila perkara luaran membuatkan hati kita merasai akan kemuliaan
diri.
Maka dari sudut pandangan sufi, usul ini adalah salah
kerana jalan sufi adalah kehinaan, kefaqiran, jalan orang yang sentiasa dalam
keadaan khauf dan raja’ yang mengharapkan rahmat Tuhannya. Khauf itu takut
ataupun berbimbang-bimbang manakala raja’ itu berharap. Berbimbang akan perkara
yang boleh mendatangkan apa jua perasaan mulia buat dirinya tapi pada masa sama
turut berharap agar dirinya tetap dalam jagaan dan rahmat Allah.
Andainya tidak ada di dalam jiwanya hal tersebut dan tidak
menjadi pakaian batinnya, maka dia bukannya seorang sufi. Walaupun dia
mengamalkan zikir, memiliki sanad ilmu, penuntut madrasah, alim pengajian kitab
ataupun elok pakaiannya, tetapi dia bukannya sufi, ini adalah sufi jadian.
Sufinya hanya untuk penglihatan manusia tetapi dia bukan sufi pada penglihatan
Allah. Dia seorang yang mencari manusia dan duniawi di dalam tasawufnya. Dia
masih mencari puji-pujian, kenikmatan nafsu dan bukannya mencari Tuhan.
Seseorang yang memakai pakaian sufi tidak semestinya dia
adalah seorang sufi. Seseorang yang memakai pakaian yang hebat dengan kedudukan
yang hebat, dengan harta yang hebat, boleh jadi dia seorang sufi. Seseorang
yang dilihat sufi, dan hidup di dalam keadaan dhaif atau zuhud, kemungkinan dia
bukannya seorang sufi. Yang memiliki duniawi mungkin dialah sufi, kerana sufi
itu adalah pakaian hati, bukannya pada pandangan luaran manusia.
Ramai manusia yang tertipu. Bicaranya sufi tetapi hati
belum sufi. Jauh dilubuk hatinya masih mahu menikmati keindahan pujian manusia
dan menikmati keindahan bahasa nafsu. Dirinya akan merasa pedih dan sakit apabila
dihina oleh manusia. Seseorang yang tidak jujur dengan dirinya mustahil akan
jujur dengan manusia. Jujur dengan dirinya bermakna jujur dengan Tuhan.
Andainya dengan Tuhan tidak jujur, mana mungkin dirinya akan berlaku jujur
dengan manusia.
Oleh itu carilah sesuatu yang membuatkan mu merasa hina
dalam jiwa. Beradalah di situ setiap masa walaupun Allah muliakan dirimu dengan
ibadah sepanjang malam atau dengan berpuasa sepanjang tahun melainkan hari yang
diharamkannya. Atau mengurniakan dirimu dengan ribuan ilmu pengetahuan,
memiliki segala kemewahan, ramai yang mengelilingi mu, yang menyayangi dan
mencintai mu serta ada yang memuji dirimu, tetapi beradalah dalam perasaan serba
kekurangan,kedhaifan dan kefaqiran dihadapan Allah swt. Semua yang kita miliki
tidak lain hanyalah pinjaman dari Allah yang bersifat sementara. Bila tercabut
ruh dari jasad, maka tiada lagi pinjaman tersebut melainkan kita akan membawa
“Qalbun Salim” yakni hati yang sejahtera untuk menghadap Allah Rabbul Jalil.
Nukilan Pengemis Cinta
0 Comments